Rudi De Kerpel is geen onbekende in ondernemersland. Helemaal niet zelfs, want in 2018 leidde hij zijn Eurotuin tuincentra naar een succesvolle verkoop aan Aveve. Sindsdien investeert Rudi tijd en geld in zijn volgend project: Goodless, een closed loop ecosysteem met herbruikbare bekers, waarmee hij hoopt tegen 2025 Europees marktleider te zijn. Of om het met Rudi’s woorden te zeggen: “Ik zou liever sterven wetende dat ik 100 miljoen kilogram plastic uit de wereld heb geholpen, dan wetende dat ik 100 miljoen euro op mijn rekening heb.”
In het gesprek vertelt Rudi honderduit over zijn start als ondernemer, waar hij samen met zijn broer het kanaal overstak om in Engeland de azalea’s van zijn moeder aan de man te brengen. En hoe hij als 28 jarige snaak directeur werd van de Aalsterse bloemenveiling. Het was daar dat hij de waarde van een simpele vraag ontdekte: “Is dat zo?” Een levensles die hij meekreeg van de toenmalige voorzitter van de bloemenveiling, en waar Rudi vandaag nog steeds naar handelt. “Ik deins er niet voor terug om als ik een probleem heb met iemand, om hem te bellen, en rechtuit te vragen wat er aan de hand is.”
Verder hebben we het over het leven met teveel mist rondom ons. “Als je meegaat in de cinema van het leven, dan moet je heel je leven cinema spelen.” Waarmee Rudi doelt op het durven zien van problemen, maar ook opportuniteiten.
En we hebben het ook over innovatie. “Je moet aan innovatie beginnen, op het moment dat je luxe hebt. En daar missen velen de boot. Het nadeel van een innovator te zijn, is dat je heel veel leergeld betaald.”
Een gesprek boordevol tips en inzichten van een Vlaamse topondernemer, die aan de vooravond van zijn zestigste verjaardag nog grote plannen heeft, zowel professioneel als privé.